Има ли някъде в Библията забрана да се пие вино? Възможно ли е пълните въздържатели да подкрепят позицията си с текстове от Свещеното писание?
Отговорът е труден, тъй като трябва да се проучат голям брой библейски текстове, а те варират от приемане на виното, до умерената употреба и пълното му отричане.
Необходимо е също така да се проучи библейската терминология за виното, различните видове контекст и значението им за нас. Ще се спрем само на основните моменти в библейското учение по този въпрос.
1 Коментари върху терминологията.
Старият завет използва три основни думи за вино. Първата дума е “шекер” и обикновено се превежда като „сикера” или „спиртно питие”. Въз основа на лингвистични проучвания е установено, че същият корен се използва в други древни езици, за да се обозначи това, което днес познаваме като бира. Очевидно сикерата е водела до опиянение (Исая 28:7, 7; 29:9) и най-вероятно е била приготвяна от зърнени култури. В много библейски текстове „спиртното питие” (сикерата) е отречено или забранено (Левит 10:9; 1Царе 1:15; Притчи 20:1; Исая 5:11). Въпреки това съществува един определен и уникален случай, който подсказва, че за израелтяните не винаги е било нещо лошо да пият бира (Второзаконие 14:26).
С втората дума, „тирош”, се назовава „новото вино”, гроздовия сок (Съдия 9:13; Исая 65:8) и прясната шира в стискалото за грозде (Осия 9:2; Михай 6:15; Йойл 2:24; Притчи 3:10). Само един библейски стих подсказва, че е възможно ширата да е имала опияняващо действие (Осия 4:11), но използването на две думи за вино в този текст сочи, че опияняващият ефект се дължи на смесването на „старо”, ферментирало вино с „ново, неферментирало.
Третата дума за вино в Библията е „яин”, ферментирал гроздов сок (Бития 9:21; Исая 28:7). И отново, има няколко случая, при които „яин” може да обозначава неферментирал гроздов сок, излязъл направо от стискалото за грозде (Исая 16:10; Йеремия 48:3). В гръцкия текст на Стария завет е използвана думата „инос”, за да се преведат и двата еврейски термина - „тирош” и „яин”. „Инос” е новозаветната дума за вино. Употребата на същата дума в Стария завет съвсем не означава, че винаги се има предвид единствено ферментирал гроздов сок.
2. Употребата на виното в Библията:
Виното (яин) често било част от ежедневната храна на израелтяните (Битие 14:18; Съдии 19:19) и понякога било принасяно на Бога като принос за възлияние (Изход 29:40). В страна, където водата била оскъдна, сокът на лозата имал голямо значение и хората постоянно го употребявали за питие. Този вид вино често се свързвал с нещо радостно (Пс. 104:15), но поглъщането му можело да доведе до неморално поведение (Исая 5:11, 12), пиянство (Притчи 20:1), повръщане (Исая 28:7, 8), пристрастяване и халюцинации (Притчи 23:33-35). Било забранено виното да се пие от свещеници (Левит 10:9) и назиреи (Числа 6:1-4) и не било препоръчително за царе и управници да пият вино (Притчи 31:4). В някои случаи го използвали като лекарство (2Царе 16:2; Лука 10:34; 1Тимотей 5:23). Войниците до кръста се опитали да облекчат болките на Исус, като му дадат вино, примесено със смирна (Марко 15:23).
3. Поуки за вярващите:
Очевидно израелтяните пиели вино и употребата му имала както добри, така и вредни последици. Не всяко споменаване на думата „вино” в Библията автоматично означава ферментирало питие. Всеки текст трябва да бъде проучван сам за себе си. Мнозина са стигнали до заключението, че Библията не поддържа пълното въздържание от вино, а само умерената му употреба. Не можем обаче да пренебрегнем силните изобличителни думи против пиенето на вино.
В Библията въздържанието е посочено като по-добрия и по-превъзходен път. Текстът от Притчи 23:31, 32 не само разубеждава хората да използват ферментирало вино, но съветва всеки от нас да не го пие. „Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна.” Именно този библейски идеал адвентистите подкрепят и провъзгласяват в един свят, в който разрушителните последици от алкохолизма са видими за всички.
Има ли достоверни археологически доказат...
Десетте божи заповеди за християните
Какво ще кажеш? Това към категорията "умерено пиене" ли попада?
За мен обаче по-съществен въпрос е дали Исус е пиел вино, когато се описва гостуването му в домовете на грешници, бирници и т.н., по време на сватабата в Кана дали виното, което той прави от водата е алкохолно, както и по време на Господнята вечеря, когато дава чашата на учениците си. Много вярващи и библейски изследователи смятат, че няма как Исус да е употребявал алкохолно вино, защото по подобие на кваса в хляба, ферментацията на виното е символ на греха т.е. ако Божият Син е пиел истинско вино, значи се е омърсил, а това няма как да стане и т.н. Аз лично споделям това виждане. Ти какво мислиш по този въпрос? Ще се радвам да чуя отоговора ти.
Има цяла книга за виното в Библията от един много известен теолог адвентист, който е единственият протестант, завършил Понтифския Грегориански университет в Рим. Ето линка:
http://www.biblicalperspectives.com/books/wine_in_the_bible/1.html
Публикувани са основните глави от книгата, които показват с желязна аргументация истината за виното в Библията и най-вече истината за историята в Кана Галилейска.